کد مطلب:28962 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

جان پیامبر












«فَمَنْ حَآجَّكَ فِیهِ مِن م بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْكَذِبِینَ».[1].

پس هر كه در این [ باره]، پس از دانشی كه تو را [ حاصل] آمده است، با تو محاجّه كند، بگو:بیایید پسرانمان و پسرانتان را، و زنانمان و زنانتان را، و ما خودمان و شما خودتان را فرا خوانیم؛ سپس مباهله كنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

3055. امام علی علیه السلام:مسیحیان، چیزی ادّعا كردند. خداوند عزوجل درباره آن نازل كرد:«پس هر كه در این [ باره]، پس از دانشی كه تو را [ حاصل] آمده است، با تو محاجّه كند، بگو:بیایید پسرانمان و پسرانتان را، و زنانمان و زنانتان را، و ما خودمان و شما خودتان را فرا خوانیم؛ سپس مباهله كنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». بر این اساس، «جانِ» من جانِ پیامبر خدا بود و «زنان»، فاطمه علیها السلام بود و «پسران»، حسن و حسین علیهما السلام بودند.[2].

3056. امام باقرعلیه السلام - درباره این سخن خدا كه:«بیایید پسرانمان و پسرانتان را... فرا خوانیم» -:مراد از «پسرانمان و پسرانتان را»، حسن و حسین علیهما السلام و مراد از «ما خودمان و شما خودتان را» پیامبر خدا و علی علیه السلام و مراد از «زنانمان و زنانتان را» فاطمه علیها السلام است.[3].

3057. عیون أخبار الرضا - به نقل از ریّان بن صَلت، در جریان گفتگوی امام رضاعلیه السلام با عالمان عراق وخراسان در مجلس مأمون، هنگامی كه از وی پرسیدند:آیا خداوند عزوجل در قرآن، «اصطفاء» را تفسیر كرده است؟ -:«[ خداوند]، "اصطفاء" را به غیر از باطن، در ظاهر قرآن نیز در دوازده جا تفسیر كرده است... و سومین جا هنگامی است كه خداوند، آفریدگان پاك خود را مشخّص كرده است و به پیامبرش در آیه مباهله دستور داده است به همراه آنان، مباهله كند. پس خداوند فرموده كه:ای محمّد! "پس هر كه در این [ باره]، پس از دانشی كه تو را [ حاصل] آمده است، با تو محاجّه كند، بگو:بیایید پسرانمان و پسرانتان را، و زنانمان و زنانتان را، و ما خودمان و شما خودتان را فراخوانیم؛ سپس مباهله كنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم". پیامبرصلی الله علیه وآله، علی، حسن و حسین و فاطمه را - كه درودهای خداوند بر آنان باد -، بیرون آورد و جانِ آنان را همراه جانِ خود كرد. آیا مفهوم سخن خداوند را كه می فرماید:"وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ" می دانید؟».

عالمان گفتند:مراد، خودِ آن حضرت است.

امام رضاعلیه السلام فرمود:«اشتباه كردید؛ بلكه از آن، علی بن ابی طالب علیه السلام را قصد كرده است و دلیل بر آن، گفته [ دیگر] ایشان است كه فرمود:"یا بنی ولیعه دست بكشند و یا آن كه فردی را كه همچون خودِ من است، به سویشان خواهم فرستاد" و علی بن ابی طالب علیه السلام را قصد كرد.... این، ویژگی ای است كه در آن، هیچ كس بر آنان، پیشی نگرفته است، و برتری ای است كه هیچ انسانی در آن، به آنان نخواهد رسید، و شرافتی است كه هیچ آفریده ای در آن، بر آنان پیش قدم نگشته است؛ زیرا جانِ علی علیه السلام را همچون جانِ خویش قرار داد».[4].

3058. طرائف المقال:مأمون به امام رضاعلیه السلام گفت:چه دلیلی بر خلافت جدّت [ علی بن ابی طالب علیه السلام] وجود دارد؟ فرمود:«[ قول خداوند:] "وَأَنفُسَنَا"». مأمون گفت:آری، اگر «نِسَآءَنَا» نباشد. امام رضاعلیه السلام فرمود:«بلی، اگر "أَبْنَآءَنَا" نباشد» و مأمون، ساكت شد[5]. [6].

3059. دلائل النبوة - به نقل از جابر در تفسیر آیه مباهله -:مراد از «و ما خودمان و شما خودتان را»، پیامبر خدا و علی علیه السلام و «پسرانمان و پسرانتان را»، حسن و حسین علیهما السلام و «زنانمان و زنانتان را» فاطمه علیها السلام است - كه خداوند از همه آنان خشنود باشد -.[7].

3060. تفسیر الطبری - به نقل از زید بن علی، در تفسیر سخن خداوند كه می فرماید:«بیایید پسرانمان و پسرانتان را و... را فراخوانیم» -:مراد، پیامبر، علی، فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام هستند.[8].

3061. الكشّاف - در یادكردِ مباهله -:پیامبرصلی الله علیه وآله، صبحگاهان، در حالی كه حسین علیه السلام در آغوشش بود و دست حسن علیه السلام را در دست گرفته بود و فاطمه علیها السلام، پشت سرِ وی و علی علیه السلام پشت سرِ فاطمه علیها السلام بود، آمد و فرمود:«من دعا می كنم و شما آمین بگویید».

اُسقف نَجران گفت:ای مسیحیان! من چهره هایی را می بینم كه اگر خداوند بخواهد كوهی را از جایش بكَند، به خاطر این چهره ها خواهد كَند. با آنان مباهله نكنید كه نابود خواهید شد و دیگر تا روز قیامت بر روی كره زمین، مسیحی ای باقی نخواهد ماند.[9].

3062. المَحاسن والمَساوئ - به نقل از مردی از بنی هاشم -:پدرم گزارش كرد كه در بصره، در مجلس محمّد بن عایشه حاضر بودم كه از میان جمع، مردی برخاست و گفت:ای ابو عبد الرحمان! از بین یاران پیامبر خدا، كدام یك برترین بودند؟

وی پاسخ داد:ابوبكر، عمر، عثمان، طلحه، زبیر، سعد، سعید، عبد الرحمان بن عوف و ابو عبیدة بن جرّاح.

مرد به او گفت:پس علی بن ابی طالب علیه السلام كجا رفت؟

ابوعبد الرحمان گفت:ای مرد! آیا از من درباره یاران پیامبرصلی الله علیه وآله می پرسی و یا خود او؟!

گفت:بلكه از یاران او.

ابو عبد الرحمان گفت:خداوند متعال می فرماید:«بیایید پسرانمان و پسرانتان را، و زنانمان و زنانتان را و ما خودمان و شما خودتان را فراخوانیم...». چگونه یاران آن حضرت، همچون نفس وی خواهند بود؟[10].

ر. ك:ص 87 (جانِ من).

شواهد التنزیل:167 - 155/1.









    1. آل عمران، آیه 61.
    2. الخصال:1/ 576.
    3. تفسیر فرات:61/86 و 62.
    4. عیون أخبار الرضا:1/231/1، الأمالی، صدوق:843/617.
    5. علّامه طباطبایی در شرح این حدیث نوشته:سخن آن حضرت كه فرموده است:آیه "أنفسنا" منظورش آن بود كه خداوند، جان علی را چون جان پیامبرش قرار داده است و مأمون كه گفته اگر لفظ «نسائنا» نباشد، منظورش آن بود كه كلمه «نسائنا» در آیه، دلیل بر آن است كه منظور از «أنفس»، مردان است. بنابراین، فضیلتی در كار نیست. سخن آن حضرت علیه السلام كه فرموده:«اگر "أبنائنا" نباشد»، معنای آن این است كه وجود لفظ «أبنائنا» در آیه برخلاف نظر مأمون دلالت می كند؛ چون اگر منظور از «أنفسنا» تنها مردان باشند، ضرورتی برای ذكر «أبنائنا» نبود. (المیزان فی تفسیر القرآن 230/3).
    6. طرائف المقال:231/2.
    7. دلائل النبوّة:244/354، تفسیر ابن كثیر:45/2، شواهد التنزیل:173/163/1.
    8. تفسیر الطبری:3/جزء 300/3.
    9. الكشّاف:193/1، تفسیر الفخر الرازی:88/8، تذكرة الخواصّ:14، الصواعق المحرقة:145.
    10. المحاسن والمساوئ:42.